#10 Tempat Makan Best / Sedap @ Pulau Pinang

by: Travel Malaysia

Selain tarikan tempat perlancongan, makanan juga merupakan salah satu tarikan kepada pengunjung yang datang ke Pulau Pinang. Pasti tidak lengkap kalau singgah di Pulau Pinang tidak mencuba makanan yang terdapat di sana. Makanan yang paling terkenal di Pulau Pinang adalah nasi kandar, laksa penang, pasembur, dan char koay teow. Berikut adalah senarai tempat makan sedap yang mesti anda kunjungi.

 

1. Restoran Kapitan

Restoran Kapitan terkenal dengan Nasi Briyani Claypot dan Nasi Briyani Tandoori. Kedua-dua nasi briyani ini mempunyai rasa yang tersendiri. Nasi briyani ayam claypot terdapat daun pudina dan yogurt campuran sayur dan kuah kari. Manakala, nasi briyani ayam tandoori terdapat sambal hijau, sambal merah, kuah dal dan juga campuran bawang serta limau. Nak tahu kesedapan nasi briyani di sini? Beranikanlah diri untuk mencuba dan anda pasti tidak akan menyesal. Selain itu, anda juga boleh cuba roti naan cheese tandoori dan air susu badam yang merupakan minuman signature di restoran ini.
kapitan (3) kapitan (1) kapitan (2)
Alamat: George Town 18-G-D, Menara Gurney, 18, Persiaran Gurney, 10250, Malaysia
Nombor Telefon: +60 4-228 0711
Waktu Operasi: 24 Jam
Info: Restoran Kapitan

 

2. Hameed Pata Mee Goreng

Hameed Pata Mee Goreng ialah antara tempat yang menyediakan mee goreng yang sedap di Pulau Pinang. Mee Goreng Sotong ialah antara menu istimewa di sini dan dihidangkan dalam portion yang banyak. Mee digoreng dan digaul dengan perencah asli Hameed Pata. Sambal sotongnya rasa pedas dan sedikit manis. Kepada sesiapa yang tak tahan pedas bolehlah add-on ais kacang atau coconut shake.
Hameed Pata (1) Hameed Pata (1) Hameed Pata (2)
Alamat: Kota Selera Padang Kota Lama (Fort Cornwallis Food Court), Jalan Tun Syed Sheh Barakbah, 10200 Georgetown, Penang
Nombor Telefon: +60 13-431 9384
Waktu Operasi: 11:30 pagi – 8:00 malam (Ahad Tutup)
Info: Hameed Pata Mee Goreng

 

3. Pasembur Stall 09

Di Gurney Drive Hawker Centre terkenal dengan pasemburnya yang paling famous dan diberi nama “Pasembur Menari”. Kenapa menari? Sebab pasembur dihidangkan oleh pemilik gerai yang memotong pasembur sambil menari. Anda pasti akan terhibur. Terdapat pelbagai pilihan campuran pasembur seperti udang goreng, fishball, fishcake, isi ketam, sosej, tempe dan banyak lagi. Ditambah pula dengan kuahnya yang pedas-pedas manis bersama hirisan timun dan sengkuang. Wow memang terbaik!
pasembur (2) pasembur (3) pasembur (1)
Alamat: Gerai no. 9, Anjung Gurney
Waktu Operasi: 4.00 petang – 12.00 malam
Info: Pasembur Stall 09

 

4. Restoran Sup Hameed

Restoran Sup Hameed menyediakan sup yang terbaik di Pulau Pinang. Di sini orang ramai menggelarkannya dengan gelaran ‘best soup in town’. Setiap hidangan sup disediakan bersama roti benggali. Belum sempat suapan pertama masuk ke dalam mulut, anda akan terbau aroma sup yang menusuk hidung. Tambahan pula bila dihirup, rasanya seakan menyentap. Sangat sedap! Sesuai untuk sesiapa yang sukakan makanan yang ringkas, cepat dan mengenyangkan.
sup hameed (1) sup hameed (2) sup hameed (3)
Alamat: 48, Jalan Penang, George Town, 10000 George Town, Pulau Pinang, Malaysia
Nombor Telefon: +60 4-261 8007
Waktu Operasi: 7.00 pagi – 3.00 pagi (22 Jam)
Info: Restoran Sup Hameed

 

5. Laksa Janggus

Laksa Janggus merupakan kedai makan yang terkenal sekali di Pulau Pinang. Kalau singgah makan di sini cubalah order Laksa Special mereka, anda akan dapat rasa keenakan kuahnya yang sering diperkatakan oleh orang ramai. Kuahnya dicampur dengan daun janggus yang memang menjadi trademark kedai makan ini. Yang paling penting, kuah laksa ni memang cukup rasa, dan berlemak. Akhir sekali, jangan lupa mencuba pisang goreng dan ABC di sini.
laksa janggus (1) laksa janggus (2) laksa janggus (1)
Alamat: Jalan Kampung Perlis, Kampung Perlis, 11020 Balik Pulau, Pulau Pinang, Malaysia
Nombor Telefon: +60 4-866 8819
Waktu Operasi: 3.30 petang – 8.00 malam (Rabu Tutup)
Info: Laksa Janggus

 

6. Hammer Bay

Antara restoran ikan bakar paling top yang terletak di Jalan Bayan Bay berhampiran Queensbay Mall. Anda boleh menikmati ikan bakar dengan suasana santai di tepi laut yang sungguh menenangkan. Makanan laut yang ditawarkan di sini sangat segar. Anda hanya perlu pilih sama ada ikan, udang, sotong, siput, ketam atau apa saja makanan laut dan mereka akan masakkan mengikut kehendak anda. Sesuai untuk sesiapa yang ingin berkumpul untuk makan bersama keluarga atau kawan-kawan.
hammer bay (2) hammer bay (3) hammer bay (1)
Alamat: Persiaran Bayan Indah, 11900 Bayan Lepas, Pulau Pinang, Malaysia
Nombor Telefon: +60 17-463 5484
Waktu Operasi: 5.30 petang – 12.30 malam (Selasa Tutup)
Info: Hammer Bay

 

7. Nasi Kandar Beratur Original

Kalau anda jenis yang lapar pada waktu malam dan tidak tahu hendak makan di mana. Datanglah ke gerai Nasi Kandar Beratur ini kerana gerai ini mula beroperasi pada pukul 10.00 malam. Jika anda datang tepat pada waktu gerai dibuka, jangan terkejut jika anda terpaksa beratur panjang kerana gerai ini sudah menjadi tempat favourite orang ramai untuk makan malam. Pelbagai pilihan lauk yang boleh anda pilih dari ayam goreng, kari ayam, kari daging, kari sotong, sayur, dan bermacam-macam lagi.
nasi kandar (2) nasi kandar (3) nasi kandar (1)
Alamat: 98, Jalan Masjid Kapitan Keling, George Town
Nombor Telefon: +60 4–261 3984
Waktu Operasi: 10.00 malam – 9.00 pagi
Info: Nasi Kandar Beratur Original

 

8. Abang Misai Char Koay Teow

Tagline kedai ini ialah “telur ayam dibasuh”, ini menunjukkan bahawa abang misai menitikberatkan kebersihan kedai dan masakkannya. Terdapat tiga jenis masakan utama disini yang menjadi pilihan pelanggan-pelanggannya iaitu sudah semestinya Char Koay Teow, Char Koay Teow ala Cina dan Nasi Goreng Udang. Kalau hendak rasa puas hati orderlah Char Koay Teow Special kerana udangnya lebih banyak dan besar-besar berbanding char koay teow biasa.
char koay teow (2) char koay teow (1) char koay teow (3)
Alamat: Jalan Permatang Tinggi, Taman Markisah, 14000 Simpang Ampat, Pulau Pinang, Malaysia
Nombor Telefon: +60 12-552 9768
Waktu Operasi: 6.00 petang – 12.00 malam
Info: Abang Misai Char Koay Teow

 

9. Roti Canai Transfer Road

Lokasi sarapan pagi yang popular dan menarik di Pulau Pinang adalah di Transfer Road. Apa yang special atau menariknya dekat sini adalah roti canai banjirnya yang dihidangkan bersama dengan kari daging. Dengar macam biasa bukan? Anda kena cuba dulu baru tahu. Selain itu, ada beberapa makanan lain seperti roti bakar telur goyang, roti telur dan beraneka jenis kuah kari ayam, kambing, ikan dan sebagainya.
roti canai (1) roti canai (3) roti canai (2)
Alamat: 114, 110, Jalan Transfer, Georgetown, 10050 George Town, Malaysia
Waktu Operasi: 8.00 pagi – 11.00 pagi
Info: Roti Canai Transfer Road

 

10. Nasi 7 Benua Koo Boo Cafe

Menariknya kafe ini ialah menghidangkan 7 jenis nasi dalam satu pinggan. Ianya terdiri daripada nasi minyak, nasi tomato, nasi lemak, nasi hujan panas, nasi lemuni, nasi putih, dan nasi kacang. Untuk lauk pula, anda bebas memilih lauk kegemarana anda. Oleh kerana itu menu istimewa ini dipanggil nasi 7 benua. Di samping itu, anda boleh menikmati minuman percuma iaitu sirap dan teh O ais. Bagi yang pertama kali merasa nasi 7 benua ini pasti akan teruja!
koo boo cafe (2) koo boo cafe (3) koo boo cafe (1)
Alamat: Taman Tunas Muda, Bayan Lepas, Penang, Malaysia
Nombor Telefon: +60 17-439 7617
Waktu Operasi: 11.00 pagi -10.00 malam (Ahad Tutup)
Info: Nasi 7 Benua Koo Boo Cafe